Je wilt natuurlijk weten waar je aan toe bent, en hoe het allemaal zal verlopen. Laten we allereerst onderstrepen dat het superleuk is om deel te nemen aan The Urban Issue Solvers: er zit goede energie op van alle betrokkenen én je doet veel toffe ervaring op (ook voor je CV!).

We knippen het proces op in drie fasen: Aanmelden, Pitchen en Ontwerpen. Hieronder nemen we je stapsgewijs mee door het hele proces.


Fase 1: Aanmelden

STAP 1 – HERKEN JOUW ISSUE

Stel je voor… je bent lid van de voetbalvereniging en verheugt je erop weer een balletje te mogen trappen in het weekend. Door weer, wind en regen fiets je naar het veld waar je team al op je wacht. Geen voetbal vandaag. Want opnieuw is er een stuk kunstgras gejat. Weer geen voetbal de komende twee weken. In plaats daarvan vooral veel rompslomp om het veld weer in de oude staat te herstellen. Om nog maar niet te spreken van het geld dat dat kost.

Dit is een issue. Want: het is een sociaal maatschappelijk probleem waar jij last van ondervindt. Issues zijn er in alle soorten en maten. Meer voorbeelden vind je hier.

STAP 2 – ZOEK COLLEGA’S

Jij en je team balen dat dit opnieuw is gebeurd en willen er iets aan doen. Maar wat? Met The Urban Issue Solvers kun je dit issue aanpakken! Zoek vrienden / familie / kennissen die ook dit issue willen oplossen en creëer zo een co-creatieteam. In het co-creatieteam bepaal je zelf welke rollen er zijn. Er is minimaal één voorzitter, één persoon met een beetje ICT kennis en één persoon die de communicatie op zich neemt.

Lukt het je niet alle rollen te vervullen? Wij kunnen je helpen zoeken naar de juiste mensen voor jouw co-creatieteam. Geef dit aan bij je aanmelding.

STAP 3 – MELD JOUW ISSUE AAN

Het aanmelden van jouw issue is heel gemakkelijk. Via deze website kun je dat regelen door contactgegevens van de voorzitter in te vullen en het issue te beschrijven.

Meld jouw issue vóór 8 november 2020 aan om mee te strijden voor die felbegeerde plaatsen voor de pitchronde.

STAP 4 – DUIMEN MAAR

Zo. Voor nu ben je klaar. Uit alle inzendingen selecteren we 10 issues die op dinsdagmiddag 17 november mogen pitchen voor de jury!

Reserveer dinsdag 17 november alvast in je agenda, van 15.00-17.00 uur, locatie nog onbekend.


Fase 2: Pitchen

STAP 5 – JULLIE MOGEN PITCHEN (OF NIET…)

En dan, uiterlijk één week voor de pitchronde, op dinsdag 10 november, hoor je of jullie zijn uitgenodigd het issue te komen pitchen voor de jury. Ja? Gefeliciteerd! Als team bereiden jullie je voor op deze pitch die slechts 5 minuten mag duren. Geen seconde langer. Daar is het immers een pitch voor. Jullie mogen materialen meenemen om de pitch te ondersteunen, of gebruik maken van audiovisueel materiaal. Pitch alleen jullie issue; er hoeft geen oplossing aangedragen te worden!

TIP: pitch met maximaal twee co-creatieteamleden. Anders wordt het al snel rommelig. De rest van het team is natuurlijk wel getuige van jullie pitch én het oordeel van de jury!

STAP 6 – HET JURYOORDEEL

Ze lijken misschien bitterhard, maar ‘they are here to help’! De jury mag slechts drie van de tien pitches selecteren (democratisch). Deze teams krijgen op 17 november al groen licht voor de ontwerpfase waarin ze onder begeleiding van Scamander én een boel Rotterdamse experts aan de slag mogen.

Elk jurylid mag één issue nomineren voor een wildcard. De vrienden van The Urban Issue Solvers, ookwel de Rotterdamse experts genoemd, bepalen welke nominatie een wildcard krijgt en alsnog mee mag naar de ontwerpfase. Genomineerde issues horen uiterlijk 20 november of zij alsnog geselecteerd zijn.


Fase 3: Ontwerpen

In de ontwerpfase gaat jullie co-creatieteam 8 tot 10 weken aan de slag onder begeleiding van Scamander – een bedrijf dat haar sporen heeft verdiend op het gebied van data en sensoring. Samen plannen jullie de momenten om te werken aan de oplossing voor jullie issue. Reken op totaal zo’n acht uur per week, een deel onder begeleiding en een deel zelfstandig (met het team).

STAP 7 – BRAINSTORMSESSIE

Hoera! Jullie team mag beginnen. Tijdens een brainstormsessie gaan jullie samen mogelijke oplossingen bedenken en verkennen. Natuurlijk kunnen jullie hierbij leunen op de kennis en kunde van Scamander en de vrienden van The Urban Issue Solvers.

Na deze sessie gaan jullie de data vastleggen wanneer jullie aan de oplossing voor het issue gaan werken. Zo kunnen we de experts tijdig informeren om jullie te helpen!

STAP 8 – BIJEENKOMSTEN

Jullie co-creatieteam werkt samen aan de oplossing tijdens de bijeenkomsten die gepland zijn. We zorgen ervoor dat jullie kennis opdoen en straks zelf met de oplossing aan de slag kunnen, ook ná The Urban Issue Solvers blijft het co-creatieteam eigenaar van de oplossing.

Trots dat jullie zijn, schreeuwen jullie natuurlijk van de daken wat voor moois het team aan het ontwikkelen is voor jullie issue. Dat komt goed uit, want jullie hebben een communicatiedame of -heer aan boord!

STAP 9 – ‘LA GRANDE FINALE’

Acht tot tien weken hebben jullie gezamenlijk gewerkt aan de oplossing voor jullie issue. Knap werk! Dat laten we natuurlijk niet onopgemerkt voorbij gaan!

We zorgen dat jullie je podium kunnen pakken om de oplossing aan heel Rotterdam te laten zien!