Kunnen kinderen in vier weken tijd anders tegen afval aankijken?

Jong geleerd is oud gedaan. Maar geldt dat ook voor het omgaan met afval? Team Triko ging op onderzoek uit om te ontdekken of kinderen in vier weken tijd anders tegen afval kunnen aankijken.

Aanpak

Op de Oscar Romeroschool plaatsen zij een afvalcontainer met slimme sensor om metingen te kunnen doen. Door middel van gastlessen en gamification leerden kinderen meer over afval, terwijl team Triko antwoorden verzamelden op hun onderzoeksvraag. Geheel in stijl sloot het team het project en verrasten de kinderen met een optreden van een percussieband die met afvalemmers muziek maakten. Een feestelijk einde van een geslaagd project.

Projectleider Ferdi Ayaz vertelt over zijn deelname aan The Urban Issue Solvers: 

“Wij zijn als team Triko onze reis begonnen door eerst een strategie te bepalen. Door te starten met vooronderzoek wisten wat er al gedaan wordt in Rotterdam en waarmee we het verschil konden maken voor de stad. 

In een brainstormsessie met de partners van The Urban Issue Solvers hebben we onze visie verder aangescherpt. Zo kwamen we op het idee om door middel van gamification, educatie en eigenaarschap een positieve gedragsverandering ten opzichte van afval te stimuleren bij kinderen.

Op de Oscar Romeroschool kregen we de kans om ons onderzoek uit te voeren: kennis van leerlingen over afval werd gemeten en we organiseerden een gastles over afval en hoe je zelf een verschil kunt maken in het afvalprobleem. 

In ieder klaslokaal plaatsen we een speciale door ons ontwikkelde afvalbak met sensor zodat we konden meten hoe vaak en wanneer de afvalbak open gaat, hoe vol deze zit en wat de temperatuur is. Via een app kreeg de klas een melding als de bak bijna vol zit en deze geleegd moet worden. 

De resultaten van het project waren ontzettend positief. Na de gastles gingen de kinderen direct naar de conciërge voor afvalzakken en prikkers om het afval rondom de school op te ruimen. Dit is een groot succes geweest!”